Rezortní rekord v těžbě za 31 dní. Důl Dukla 1985

24. 5. 2023 F.G.

Pokus o rezortní rekord v těžbě za 31 dní probíhal pod vedením V. Křížka, Z. Benešovského a Z. Šimečkem, pomocí mechanizované výztuže OMKT-M-P10, 3 sekcemi 2MKE a dobývacím kombajnem MB- 8. Dosavadní rekord byl z Dolu 1.máj v Dubňanech vedený M. Horným z roku 1984.

S rekordní těžbou bylo započato 3. 6. 1985 ve stěnovém rubání č.081. Sloj zde dosahovala mocnosti 3,2 m. Nadloží sloje je tvořeno písky a jíly, v některých místech vznikaly situace vysokého stropního tlaku. Podloží tvořily odvodněné vysušené písky s dobrou únosností. Vyuhlovaná délka porubu 75 m. Porub byl vybaven 68 sekcemi mechanizovaného komplexu. Pro odtěžení byl na sběrné chodbě dopravník TH 600 zavěšený na drážce s drtičem uhlí a TP 400/800 z mezipohonem. Práce probíhala ve třísměnném provozu. Strojní údržba se prováděla denně od 06:00 do 09:00 a byla na ni vytvořena četa 5 mužů s předákem D. Šicem. Tato četa zároveň uklízela vypleněnou výztuž, zkracovala potrubí, plenila koleje, montovala závěsnou drážku pro dopravník, rekonstruovala pásový dopravník a předřevovala zatlačené úseky chodby. Hlavní potíže spočívaly v nedostatku náhradních přesouváků OMKT a přítlačných válců pro štítky sekcí. Největší akcí na strojním zařízení byla výměna motoru stěnového dopravníku, kdy se využilo tahu motoru zadního a časová ztráta tak byla minimalizována.

V době rekordní těžby bylo ovšem nutno zastavit stěnu 070 a posílit úsek příprav, kde byl nedostatek pracovníků. Požadavek na výši těžby zůstal nezměněn, a tak kolektiv stěny 081 musel převzít i těžbu této stěny. Po celou dobu této těžby pomáhala kolektivům tzv. kompexní racionalizační brigáda, která zajišťovala organizační zajištění, náhradní díly, materiál. Těžba byla celkem pravidelná. V červnu bylo naplněno 20 provozních dní + 1 režimovaná sobota, v červenci prvních 10 provozních dní. Sledovaných 31 dní bylo naplněno bez přerušení .

Jediný pracovní úraz byl zaviněný pádem horniny ze stropu při zajišťování čelby rozpínkou. Postiženému pracovníkovi uvolněný kus uhlí přirazil nohu k hřebenu dopravníku.

V těžbě za 31 pracovních dní se tak rekord podařilo překonat o 80 tun na 48,050 tun sprůměrnou denní těžbou 1550 tun. Maximální denní těžba činila 1973 tun.

Zdroj: - osobní archiv I. Kopřivy

          - Jihomoravský lignitový revír – komplexní studie“. Doc. Ing. Josef Honěk, CSc.

1 / 8
Kolektiv č.1
Kolektiv č.1
2 / 8
Kolektiv č.2
Kolektiv č.2
3 / 8
Kolektiv č.3
Kolektiv č.3
4 / 8
Kombajn MB-8 při práci
Kombajn MB-8 při práci
5 / 8
Výztuž OMKT-M-P10
Výztuž OMKT-M-P10
6 / 8
7 / 8
8 / 8